De wonderen van photoshop

Tumblr staat er vol mee; idyllische plaatjes van mooie mensen in geweldige omgevingen met perfect zonlicht, kleuren en scherpte/diepte. Je trekt er zelf op uit met je camera, schiet een soortgelijk plaatje ennn…

Het lijkt er totaal niet op. De kleuren zijn grauw, het zonlicht is niet warm maar koel, en dat terwijl je foto niet overbelicht is. Aan je spiegelreflex camera ligt het ook niet, maar hoe krijgen die mensen dan zulke mooie effecten op hun foto’s? Met photoshop natuurlijk. Photoshop is er niet alleen maar voor mooiere huidjes en het creëren van een grotere voorgevel. Met photoshop kun je het optimale uit je foto halen. Ikzelf photoshop nu al een jaar of 6 en het leek mij wel leuk om een artikel te maken waarin ik wat voor en na foto’s laat zien. Oftewel de bewerkte en onbewerkte variant van een foto.

 photo index5_zps4a9bf582.jpg

 photo col12_zpse4c232a5.jpg

 photo index8_zps6ecf1972.jpg

 photo index3_zpsb7aafe41.jpg

 photo col10_zps135da57f.jpg

 photo col11_zpsb5fceebd.jpg

 photo col13_zps4c9dc1c3.jpg

 photo col14_zpscf4a2059.jpg

Wil je leren photoshoppen dan is het een kwestie van veel uitproberen, laat je niet intimideren door de vele panelen in photoshop. Probeer gewoon vanalles en zoek op internet naar tips en trucs. Je foto zal meestal ook niet in één keer goed zijn; wanneer ik mijn foto’s bewerk dan is het niet vreemd wanneer ik 9 verschillende edits van 1 foto heb 😉

Ik heb door de jaren heen heel wat foto’s bewerkt, maar jammer genoeg heb ik van veel foto’s alleen nog maar de bewerkte versie. Ben je benieuwd naar wat van mijn oudere, niet blog gerelateerde, foto’s neem dan even een kijkje op mijn flickr account!

17 gedachtes over “De wonderen van photoshop

  1. Leuke post! Ik studeer fotografie en heb dan ook 5 uur in de week aan photoshop les. Ik vind het altijd leuk om te kijken wat ik met een foto kan 🙂

    xo

    Like

  2. Wat gaaf om dit zo te zien! Sinds kort ben ik bezig met lightroom, en het maakt inderdaad een wereld van verschil. Ook leuk, nu kan ik mijn foto’s allemaal een beetje in één sfeer houden 🙂

    Like

  3. wooooww, ja je hebt gelijk. Hierom bewerk ik mijn foto’s ook altijd, ze zien er altijd veel beter uit daarna. Welke programma’s gebruik je eigenlijk?

    Like

  4. Wat een leuk artikel! Ik ben sinds ik blog ook steeds meer bezig met mooie foto’s, maar helaas heb ik er niet zo veel tijd voor. Wat een mooie foto’s heb je bewerkt! Inderdaad een groot verschil! Leuk ook dat je dat gewoon eerlijk toegeeft en ons ook de originele versies eens laat zien zodat we het verschil goed kunnen zien. Ik was daarnet nog aan het denken: ‘wat een mooie profielfoto heeft zij’, maar nu zie ik dat Photoshop veel kan doen! Niet dat de originele foto niet mooi is hoor, maar wat een verschil qua kleuren en contrasten! Heel mooi gedaan! Als ik meer tijd zou hebben zou ik me er ook wel eens in willen verdiepen, maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik er gek van word… Voorlopig bewerk ik mijn foto’s een beetje met Picmonkey, veel minder professioneel maar het resultaat is soms toch ook al veel mooier dan het originele 🙂

    Like

Geef een reactie

